Cercar en aquest blog

dimarts, 28 de gener del 2014

“gorrito peruano” o “chullo"

CATALÀ I CASTELLÀ 

                                                                                 


En el suplement del diari El Pais del passat dissabte hi havia un interessant article que parlava sobre una possible “nova ciència” amb el nom de “la psicología de la apariencia”.
A casa vàrem parlar força de aquests tema, però a poc a poc ho vam desviar fins a un altra cosa que ens va passar l’altre dia. Després ho explico, però abans vull dir que aquests dies passats que no he estat en el bloc només ha estat  per culpa d'un refredat enorme que en vista que no desapareixia sinó tot el contrari i davant del perill que es convertís en una pneumònia els metges van optar per enviar-me a l'hospital per ser una persona amb un risc molt alt. Afortunadament no va passar d'estar una tarda, la nit i al damà al matí ja sortia. L’ambulància que em va duu a casa era comunitària per la qual cosa vaig haver d'esperar una hora. [Vam aprofitar part de aquests tems per anar a prendre alguna cosa calenta i apropar-nos a alguna agència d'una  caixa o banc, la que fos més a prop. Allà mateix n’hi ha una molt petita, tant que la persona que entra no pot guardar aquesta distància prudencial que separa la persona que l’atenen de la següent (és molt estreta)]

Explico tot això per donar las gràcies a tots els professionals de l'hospital que malgrat les retallades, coses que els hi deuen i el malestar que tot això comporta, l’atenció al pacient és màxima. No pot haver-hi ningú que tingui cap queixa de res, tot al contrari, i des d'aquí us demano per favor que a la que pugeu no deixeu de signar a favor d'una Sanitat Pública.

Bè, el que ens va passar a l'agència de la caixa o banc, crec que va ser una mica semblant a la “psicología de la apariencia

Una senyora va entrar davant nostre. Anava vestida com tothom, res en especial, només que duia una gorra tipus peruà i era molt morena.
La jove de la caixa o banc li va dir:” Que quieres?” i al cap d’una estona diu:” Me das tu carné de identidad?”
No se que hi veuria en el DNI, o pot ser que ho intuís en aquell moment però al tornar-li al carnet va dir-li:”.
Muchas gracias señora,
que lo pase bien Buenos días, bon día”.

Ara ja no sóc capaç, però amb 15 anys torno l'endemà vestit de comerciant d’esclaus, o millor dit, de secretari personal de Pizarro, ben segur que d’aquesta manera podria fer joc amb la noia de la caixa o banc.


 Traducción.

En el suplemento del  diario El País del pasado sábado  había un interesante artículo  que  hablaba  sobre una posible nueva ciencia  con el nombre de  la psicología de la apariencia.
En casa se habló bastante de este tema, pero poco a poco se fue dejando para dar paso  a un caso que nos pasó hace unos días. Despues lo cuento, pero dejadme decir que estos días que no he estado en el blog solo ha sido por un tremendo resfriado  que en vista que no solo no desaparecia sino delante del peligro que fuese a más  se podría convertir en una pneumonía,  los doctores me mandaron al hospital por ser una persona de alto riesgo.  Afortunadamente solo estuve  una tarde y noche y a la mañana siguiente ya salía. La ambulancia que me llevó a casa era del tipo comunitario por lo cual tuve que esperar una hora. [Aprovechemos parte de este tiempo para ir a tomar alguna cosa caliente y acercarnos a  una agencia de caja o banco lo más cercana posible.  Allí mismo hay una muy pequeña, tanto que el cliente que entra no puede esperar en esta distancia prudencial  que separa la persona que atienden  y el siguiente (es muy estrecha)]

Si  cuento esto  es para dar de nuevo las gracias a todo el personal médico del hospital, que aunque con recortes, cosas que no cobran y el malestar que todo esto comporta, la atención al paciente es máxima. No puede haber nadie que tenga alguna queja, todo al contrario, y  desde aquí os pido que firméis  por una Sanidad Pública en cuanto tengáis la menor  la ocasión 

Bien lo que ocurrió en la caja o banco podríamos decir que es semejante o 
 muy parecido a  la “psicología de la apariencia”.

 La señora que iba delante de nosotros terminaba de entrar. Iba vestida como todo el mundo, nada en especial, solo que llevaba un gorro  tipo peruano y era muy morena.
La joven de la caja o banco dijo:”Que quieres?
-Y al cabo de unos minutos dijo:” Me das tu carné de identidad?
No se que vería o intuiría la joven de la caja o banco al ver el DNI, (no lo escuché) pero al devolverle el carné dijo:” Muchas gracias señora,
que lo pase bien. Buenos días, bon día”.

Ahora ya no soy capaz, pero con 15 años vuelvo al día siguiente vestido de comerciante de esclavos, o mejor aun, de  secretario personal de Pizarro, de esta forma podría hacer juego con la joven.

divendres, 17 de gener del 2014

Joan Vinyoli




Enguany celebrem el centenari de naixement (i el trentè aniversari de la mort) d'un dels poetes més grans que ha donat mai la literatura catalana: Joan Vinyoli. ¿Per què és tan bo, Vinyoli?, ens podem preguntar. ¿En què consisteix la fórmula subtil del seu art, que fa que ens acompanyi sempre, tant si es refereix al dolor com a la joia, a la malenconia com al plaer, a la naturalesa boscosa de la Santa Coloma de Farners dels estius de la seva noiesa com al paisatge marí de Begur i de la Costa Brava de l'estiueig de  maduresa o als escenaris urbans de les quatre estacions de Barcelona, la ciutat que el va veure néixer i morí? Fa un fum danys,  quan jo feia de professor a minyons batxillers (es un dir), solia comentar amb els alumnes diversos poemes de l’autor. N’hi ha un titulat Perfectament recordo, del llibre Ventd’aram (1976), que triomfava any rere any. El text descriu la trobada, en un carrer del poble, de dos amants que, afectats d’aquesta set de desig que ha quedat escrita i inscrita  en tants poemes del barceloní, corren a abraçar-se  en un lloc apartat  del tràfec de la gent, “contra la tàpia d’un hort”. Ho fan “sota la nit , de pressa, no fos que ens veiés algú”. Els versos finals són memorables: I quan el goig fou caçat  fins a l’esglai convuls / vaig sortir del teu cos i ens vam separar corrents, / i més tard ens trobàrem i ens vam mirar com si fóssim / uns altres, ja per sempre units”.
En els quaderns de Malte, Rilke, el poeta més admirat per Vinyoli (que va traduir-lo), formula una idea que, de tan repetida, s’ha convertit en un tòpic de la crítica literària. “Els versos –fa dir al noble danès  protagonista d’aquesta novel·la inclassificable –no són, com la gent es pensa, sentiments (se’n tenen prou, de jove)  -son experiències”. Vinyoli apunta: “i ens  vam mirar com si fóssim uns altres, ja per sempre units”, i nosaltres llegim  una emoció molt fonda, fruit  de l’experiència, que, gràcies al vers, revivim . Llavors es fa la meravella de la poesia.
Com Malte, l’autor d’El Callat no va escollir una vida fàcil, acomodatícia , sinó que va abraçar el patiment de l’art. En reflexionar sobre Baudelaire, aquell diu:”la seva feina consistia a veure, enmig de tot allò terrible, el que és, el que té valor entre tot el que existeix “. Com Vinyoli, a qui agradava tant aquest vers de  Hölderlin:” El que perdura ho funden els poetes”.  




La farinera abandonada

Perfectament recordo els dies de la farinera abandonada;
a terra mateix, o en un jaç de sacs vells, ens ajèiem quiets,
i quan cremava el desig ens abraçàvem del tot,
i ressorgíem feliços i nets
a un ample horitzó de pensaments transparents,
a una alta, ventosa, vermella matinada aixecant-se del mar.
(Joan Vinyoli, La farinera abandonada, poema posterior a Perfectament recordo, dins Vent d’Aram)

Perfectament recordo

Perfectament recordo que venies
pel carrer de la mar, amb foc als ulls,
quan em veieres en el fosc on t’esperava.
Sense dir res vàrem anar a un carrer
del vell raval, terrós i pedregós i rost,
i, allà, contra la tàpia d’un hort ens abraçàrem
sota la nit, de pressa, no fos que ens veiés algú;
i quan el goig fou caçat fins a l’esglai convuls
vaig sortir del teu cos i ens vam separar corrents,
i més tard ens trobàrem i ens vam mirar com si fóssim
uns altres, ja per sempre units.
(Joan Vinyoli, Perfectament recordo, dins Vent d’Aram)


CASTELLÀ

http://www.escriptors.cat/autors/vinyolij/
Este año celebramos el centenario del nacimiento (y el trigésimo aniversario de la muerte) de uno de los más grandes poetas que ha dado la literatura catalana en toda su historia: Joan Vinyoli. ¿Por qué es tan bueno, Vinyoli? ¿En qué consiste la sutil fórmula de su arte, que hace que siempre nos acompañe, ya se refiera a la dicha como al dolor, a la melancolía como al placer, ya a la naturaleza boscosa de la Santa Coloma de Farners de los estíos de su niñez como a los escenarios marítimos del Begur y la Costa Brava de los veraneos de su edad madura, o a los urbanos de Barcelona, ciudad que lo vio nacer y morir?
Años atrás, cuando yo enseñaba literatura en un instituto, solía comentar con mis alumnos varios poemas del autor. Entre ellos, había uno que triunfaba año tras año: Recuerdo perfectamente, del libro "Vent d’aram" (1976) que triunfaba año tras año. El texto describe el encuentro, en una calle de pueblo, de dos amantes que sienten la acuciante sed del deseo –esa misma sed que quedó escrita e inscrita en tantos versos del poeta–. Buscan un sitio acorde con la discreción que requiere su intimidad, bajo la noche. Los versos finales son memorables: “Y cuando el gozo fue cazado hasta el espasmo, / salí de tu cuerpo y nos separamos a la carrera, / y más tarde nos encontramos de nuevo, y nos miramos como si fuéramos / ya otros dos, para siempre unidos”.
En Los cuadernos de Malte, Rilke, el poeta más admirado por Vinyoli (que lo tradujo muy bien), formula una idea que, de tan repetida, se ha convertido en un tópico de la crítica literaria. “Los versos –hace decir al noble danés protagonista de esa inclasificable novela– no son, como la gente cree, sentimientos, sino experiencias”. Vinyoli apunta: “Y nos miramos como si fuéramos ya otros dos, para siempre unidos”, y nosotros leemos una emoción muy honda, fruto de la experiencia, que, gracias a los versos, revivimos. Entonces se hace la maravilla de la poesía.
Como Malte, el autor de "El Callat" no escogió una vida fácil, puesto que abrazó el sufrimiento de la creación artística. Al reflexionar sobre Baudelaire, el danés afirma: “Su trabajo consistía en ver, entre todo lo terrible, lo que es, lo que tiene valor entre lo que existe”. Como Vinyoli, a quien tanto gustaba el célebre verso de Hölderlin: "El que perdura ho  funden els poetes”

Fotos de internet. serán retiradas a petición. Texto en catellano Regio blog

dimarts, 14 de gener del 2014

"carretó fantasma"


carretó fantasma és un oli de petites dimensions i està pintat sobre fusta de caoba. FUNDACIÓ GALA SALVADOR DALÍ

CATALÀ I CASTELLÀ

Al centre d'una plana àrida i al mateix temps lluminosa, observem una carreta de dues rodes que es mou en direcció cap a un poble: la forma de la tartana tendeix a barrejar-se amb la ciutat, convertint-se així en el seu propi destí.
Es tracta d'una il·lusió de perspectiva en la qual l'habilitat del pintor intenta confondre una vegada més, on s'espera veure les rodes hi ha dues estaques clavades a terra, els personatges que apareixen asseguts al carro s'identifiquen amb l'arquitectura de la ciutat del fons.
Quan els colors van arribar a les seves mans demanant-li una versió pròpia d'aquest atractiu estil, ell no els va defraudar. Els col·locar difusos, expressius com una llàgrima gargotejant la mirada, però plens de lluentors enlluernadors. Aquestes pintures de traços gruixuts vibra de vida. El color embadaleix per la  seva empenta i dinamisme. Dalí sabia enlluernar allà on trepitjava amb els seus pinzells. La seva empremta d'artista és massa gran com per no sobresortir, fins i tot en els temptejos del seu aprenentatge com a pintor.
Quina història hi ha darrere aquest carro fantasma que recorre les polsoses planes? Cap a on es dirigeix?

CASTELLÀ

En el centro de una llanura árida y al mismo tiempo luminosa, observamos una carreta de dos ruedas que se mueve en dirección hacia un pueblo: la forma de la tartana tiende a mezclarse con la ciudad, convirtiéndose así en su propio destino.
Se trata de una ilusión de perspectiva en la que la habilidad del pintor intenta confundir una vez más, donde se espera ver las ruedas hay dos estacas clavadas en el suelo, los personajes que aparecen sentados en el carro se identifican con la arquitectura de la ciudad del fondo.
 Cuando los colores llegaron a sus manos pidiéndole una versión propia de este atractivo estilo, él no los defraudó. Los colocó difusos, expresivos como una lágrima emborronando la mirada, pero llenos de brillos deslumbrantes. Estas pinturas de trazos gruesos vibra de vida. El color embelesa por su brío y dinamismo. Dalí sabía deslumbrar allá donde pisaba con sus pinceles. Su huella de artista es demasiado grande como para no sobresalir, incluso en los tanteos de su aprendizaje como pintor.
¿Qué historia hay tras este carro fantasma que recorre las polvorientas llanuras? ¿Hacia dónde se dirige?

FOTO DE INTERNET. SERÁ RETIRADA A PETICIÓN.

diumenge, 12 de gener del 2014

Les obres infinites de M.C. Escher/Las obras infinitas de M.C. Escher

CATALÀ I CASTELLÀ

Borges en la seva obra el aleph (1982) postulava l'existència d'un objecte que
tancava en si tots els llocs del planeta vistos des de l'exterior « L'espai còsmic hi era ». Aquest conte pot ser entès com una metàfora de les possibilitats que l'home té de construir un sistema que de compte de tot el que és l'Univers sencer. Per a això és que Borges ens proporciona en aquest " punt de l'espai que conté tots els punts" la visió que tindria una persona de tota la realitat. D'aquesta manera aquesta experiència el que produiria en nosaltres no seria una mirada omniabraçadora i comprensiva del tot sinó una fragmentació infinita d'elements que no arribaríem a processar o comprendre de forma acabada. Tenint en compte aquests elements, l'Aleph ens dóna la pauta per comprendre que pretendre una representació absoluta de l'Univers és una cosa impossible per a l'home.
Avui podria ser comparat amb Internet i la aclaparadora quantitat de dades que hi circulen, com una versió actual de l'artifici borgià. Ara per ara, tots coneixem les implicacions de la telefonia cel·lular, el ritme que imposa el zàping a la televisió, la llibertat de dir dels blocs i de mostrar dels vídeos de You Tube, l'enciclopèdia col·lectiva Wikipedia, on la idea d'autoria es desdibuixa, les noves formes de relacionar-se en espais virtuals com el xat i la missatgeria instantània. Hi ha una necessitat d'estar informats tot el temps del que passa en cada racó del planeta, encara que no tots puguin connectar tan fàcilment a la xarxa de xarxes. És evident que estem transitant per la Societat de la Informació, un moment tant teoritzat com temut.

També trobem la figura impossible coneguda com a Tribar un triangle tridimensional que en realitat és impossible de construir, només existeix com a dibuix. Escher va arribar a conèixer aquest disseny i va treballar a partir d'ell. 
Va crear diversos edificis en què va usar de forma implícita un o diversos tribars i en els quals, després d'una observació detinguda podem comprovar la impossibilitat del dibuix.
Un altre disseny impossible que va usar Escher per demostrar el moviment continu és el de l'escala de Penrose.






CASTELLÀ

Borges en su obra el aleph (1982) postulaba la existencia de un objeto que encerraba en sí todos los lugares del planeta vistos desde todos los ángulos «El espacio cósmico estaba ahí». Dicho cuento puede ser entendido como una metáfora de las posibilidades que el hombre tiene de construir un sistema que de cuenta de todo lo que es el Universo entero. Para ello es que Borges nos proporciona en ese “punto del espacio que contiene todos los puntos” la visión que tendría una persona de toda la realidad. De este modo dicha experiencia lo que produciría en nosotros no sería una mirada omniabarcadora y comprensiva del todo sino una fragmentación infinita de elementos que no llegaríamos a procesar o a comprender de forma acabada. Teniendo en cuenta estos elementos, el Aleph nos da la pauta para comprender que pretender una representación absoluta del Universo es algo imposible para el hombre.
Hoy podría ser comparado con Internet y la abrumante cantidad de datos que allí circulan, como una versión actual del artificio borgeano. Hoy por hoy, todos conocemos las implicancias de la telefonía celular, el ritmo que impone el zapping a la televisión, la libertad de decir de los blogs y de mostrar de los videos de You Tube, la enciclopedia colectiva wikipedia, donde la idea de autoría se desdibuja, las nuevas formas de relacionarse en espacios virtuales como el chat y la mensajería instantánea. Existe una necesidad de estar informados todo el tiempo de lo que ocurre en cada rincón del Planeta, aunque no todos puedan conectarse tan fácilmente a la red de redes. Es evidente que estamos transitando por la Sociedad de la Información, un momento tan teorizado como temido.
También encontramos la figura imposible conocida como tribar, un triangulo tridimensional que en realidad es imposible de construir, solo existe como dibujo. Escher llegó a conocer este diseño y trabajó a partir de él.
Creó varios edificios en los que usó de forma implícita uno o varios tribar y en los que, tras una observación detenida podemos comprobar la imposibilidad del dibujo.

Otro diseño imposible que usó Escher para demostrar el movimiento continuo es el de la escalera de Penrose.




fotos de internet. serán retiradas a petición.
un parágrafo corresponde a los secretos del infinito

dimecres, 8 de gener del 2014

A qui l'hi encarreguem?/A quién se la encargamos?

CATALÀ I CASTELLÀ
Quan els altaveus oficials anaven repetint allò d'«Espanya va bé» i ens pensàvem que nedàvem en l'oasi dels nou-rics mentre ens ofegàvem a crèdit, el sector de la construcció semblava un dels nostres motors més solvents. La nostra ceguesa era aguda. Per veure la solidesa del sector només feia falta recordar què ens passa quan fem obres a casa. Segur que hi ha constructors honrats i bons, però deixin-me ser dolent: ¿hi ha algun lector d'aquest article que s'hagi vist en aquest tràngol i que hagi vist complert el pressupost aprovat? I ja no vull saber què li va poder passar si per nouvingut no ho va fer especificar abans de començar.

Per no posar-los en un compromís, els parlaré del meu cas, perquè és molt difícil fer-ho pitjor. Reforma integral del domicili. ¿A qui l'hi encarreguem? ¡A un suposat amic de la família! Malament. Concurs a dit. Se li pregunta si està capacitat per a l'obra, ja que no és arquitecte sinó aparellador i hi ha dubtes sobre si ho pot fer. Diu que sí. Cada vegada pitjor. I truca, perquè comenci el nostre viacrucis a casa, a Alí Babà i els 40 lladres. El nom és inventat, encara que si tenen por de caure en les seves xarxes ja els donaré el nom real de l'empresa en un tuit, perquè no hi hagi més víctimes. Mals acabats, pressupost descontrolat, decepció davant el suposat amic farsant i una sensació d'impunitat de tota la troupe digna d'estudi. Només els diré que la broma gairebé ens costa el divorci.
Ara molts constructors ploren o s'han arruïnat fruit de la seva cobdícia o de muntar-se en una roda especulativa que els ha engolit a gairebé tots, però els més grans segueixen dominant-nos. Sí. A tots. Els nostres polítics ens els han ficat a casa i no ens hem ni adonat que a través del Butlletí Oficial de l'Estat els hem anat encarregant obres i reformes que si miren amb atenció veuran com en la majoria dels casos no s'han ajustat al pressupost aprovat. «Sempre surten imprevistos», els diran si pregunten per això al seu ajuntament, a la comunitat autònoma o al mateix Govern d'Espanya. Així s'han fet grans alguns. Sense riscos. Amb tota la complicitat del poder, que els ha atorgat els concursos i després ha acceptat i pagat els desviaments de pressupost. Som així. I la serietat, la responsabilitat col·lectiva i el rigor no sembla que siguin les nostres principals virtuts.
Actuar amb impunitat
Alguns constructors han funcionat amb tal impunitat que es pensaven que el model espanyol era replicable, però a Panamà ens han donat l'alto. Allà les nostres empreses van guanyar uns concursos públics a un preu determinat, i això de disparar-ho ara els panamenys no ho entenen. I nosaltres, en lloc de morir-nos de vergonya, veiem com el nostre Govern, decidit a auxiliar-los, perd el cul. Lamento la paraula, però és on creuen que està la ciutadania que encara els vota.

CASTELLÀ

Cuando los altavoces oficiales repetían aquello de «España va bien» y creíamos nadar en el oasis de los nuevos ricos mientras nos ahogábamos a crédito, el sector de la construcción parecía uno de nuestros motores más solventes. Nuestra ceguera era aguda. Para ver lo sólido que era el sector solo hacía falta recordar qué nos pasa cuando hacemos obras en casa. Seguro que hay constructores honrados y buenos, pero déjenme ser malo: ¿hay algún lector de este artículo que se haya visto en ese trance y que haya visto cumplido el presupuesto aprobado? Y ya no quiero saber qué le pudo pasar si por novato no lo hizo especificar antes de empezar.
Para no ponerles en un compromiso, les hablaré de mi caso, porque es muy difícil hacerlo peor. Reforma integral del domicilio. ¿A quién se la encargamos? ¡A un supuesto amigo de la familia! Mal. Concurso a dedo. Se le pregunta si está capacitado para la obra, ya que no es arquitecto sino aparejador y hay dudas sobre si lo puede hacer. Dice que sí. De mal en peor. Y llama, para que empiece nuestro vía crucis en casa, a Alí Babá y los 40 ladrones. El nombre es inventado, aunque si temen caer en sus redes ya les daré el nombre real de la empresa en un tuit, para que no haya más víctimas. Malos acabados, presupuesto descontrolado, decepción ante el supuesto amigo farsante y una sensación de impunidad de toda la troupe digna de estudio. Les diré solo que la broma casi nos cuesta el divorcio.


Ahora muchos constructores lloran o se han arruinado fruto de su codicia o de montarse en una rueda especulativa que los ha engullido a casi todos, pero los más grandes siguen dominándonos. Sí. A todos. Nuestros políticos nos los han metido en casa y no nos hemos dado ni cuenta de que a través del Boletín Oficial del Estadoles hemos ido encargando obras y reformas que si miran con atención verán como en la mayoría de los casos no se han ajustado al presupuesto aprobado. «Siempre salen imprevistos», les dirán si preguntan por ello a su ayuntamiento, su comunidad autónoma o al propio Gobierno de España. Así se han hecho grandes algunos. Sin riesgos. Con toda la complicidad del poder, que les ha otorgado los concursos y luego ha aceptado y pagado los desvíos de presupuesto. Así somos. Y la seriedad, la responsabilidad colectiva y el rigor no parecen nuestras principales virtudes.
Actuar con impunidad

Algunos constructores han funcionado con tal impunidad que creían que el modelo español era replicable, pero en Panamá nos han dado el alto. Allí nuestras empresas ganaron unos concursos públicos a un precio determinado, y lo de dispararlo ahora los panameños no lo entienden. Y nosotros, en vez de morirnos de vergüenza, vemos como nuestro Gobierno, con tal de auxiliarlas, pierde el culo. Lamento la palabra, pero es donde creen que está la ciudadanía que todavía les vota.


fotos de internet. serán retiradas a petición
manel fuentes. el periódico 7/1/2014

dilluns, 6 de gener del 2014

fábricas en barcelona

CATALÀ I CASTELLÀ

 Avui he deixat un comentari al bloc de "Tot Barcelona" . Parlava de les fàbriques de la Zona Franca que ja no existeixen . He sentit tristesa per las fabriques que jo havia conegut , i clar m'ha vingut a la memòria sense voler aquesta altra història.
pluma -22
El meu pare va entrar a treballar en una empresa que no era espanyola sobre l'any 1943 , i amb molta sort , perquè en aquell temps segons que havies estat ningú et donava un lloc de treball. Havent vingut del camp d'Argelès - sur-Mer , per ser republicà , - només això- segurament això encara ho complicava més . A la Barcelona d'aquells anys tot i ser el motor del país, com sempre havia estat en la metal·lúrgia, estava encara gairebé destruïda i no era normal veure aquella fàbrica tan moderna . Estic segur que cap de les famílies que hi treballaven podien gaudir a casa seva o en els seus cercles socials (suposant que els tinguessin) de tants avenços.
Recordo que a l'Espanya de la postguerra cridava especialment l'atenció les instal·lacions dedicades als obrers i les seves famílies. Els enormes menjadors que per cent pessetes tenien un val per menjar tot el mes , el que sobretot per als operaris de les cadenes de muntatge suposava un gran avantatge.

A més dins del recinte de la fàbrica hi havia una piscina , una pista de bàsquet i un frontó , tot envoltat de berenadors protegits per grans arbres i zones amb jardins. Aquestes instal·lacions, a l'estiu, suposaven les úniques vacances que es podien permetre les famílies de molts dels operaris.
 Portaven el seu menjar dins d'un cistell i una galleda petita amb gel, per refrescar la gasosa o els litines. (Algú sap o recorda que eren els litines?)
És clar que estic parlant de la Hispano Olivett, amb el suport tècnic italià, i filial aquí a Espanya. Nosaltres només posàvem la mà d'obra. Amb els anys també hi havien molts bons  tècnics nostres.


Qui podia imaginar que hi havia una guarderia tan moderna per als fills dels operaris ...


Es van crear les primeres "colònies d'estiu" a Teià , per als fills dels seus empleats entre sis i dotze anys les quals per un preu simbòlic passaven dues setmanes inoblidables. I de tot això encara que hi haguessin "enchufes" que suposo n'hi havia, era igual. Sobrava lloc a la guarderia, a Teià i els autobusos per als desplaçaments a les colònies.
També es va crear una Escola de Formació Professional a l'estil d'altres empreses tipus la Maquinista Terrestre, i crec que SEAT
(1957), o altres ja existents a Barcelona. L'única diferència i molt important és que era veritablement moderna.

Al barri de Poble Nou i altres llocs van començar a sorgir empreses (tipus) "LA OLIVETTI " químiques,  motocicletes (diverses marques), plàstiques, de fusta, i les del tèxtil que encara es resistien fins i tot veient un futur molt negre.
Però a principis dels anys 80 la revolució ofimàtica causa un fort impacte en la filial espanyola d'Olivetti , "LA OLIVETTI "

I va començar a reduir plantilla , acomiadant treballadors després de ser indemnitzats , o donant jubilacions anticipades . La remodelació urbanística que pateix la plaça de les Glòries i tot el barri de Poble Nou es va començar a desfer .
I amb tot això arriben els jocs Olímpics de Barcelona i el posterior Pla 22 @ BCN , acaba donant-li el cop de gràcia . L'emblemàtica fàbrica de les Glòries Catalanes va tancar definitivament les seves portes per inaugurar el 1992 una planta de producció dedicada a productes informàtics al Parc Tecnològic de Cerdanyola del Vallès .

Actualment "LA OLIVETTI " com sempre li dèiem els del barri han conservat part de la seva façana i fonaments s'ha convertit en el centre comercial "Les Glòries ", amb 210 botigues i 7 sales de cinemes , a més de l'empresa Carrefour i el consorci Zona Franca , que van invertir 240 milions d'euros . Barcelona Activa ha ocupat els terrenys de l'antiga llar d'infants , mantenint dins de la seva moderna arquitectura el petit estany on ens mullàvem els peus els fills dels treballadors.


Mai he trepitjat el nou complex!

Hispano Olivetti es va constituir a Barcelona el 22 de gener de 1929, i el 1940 Comercial Mecanogràfica amb l'objecte de separar les activitats comercials de les industrials .

És una mica el resum d'una empresa italiana que el 1940 va adquirir un solar de 10.000 metres quadrats al número 866 de la Gran Via , a Barcelona .


                       CASTELLÀ


Hoy he  dejado un comentario en el bloc de “Tot Barcelona”. Hablaba de las fábricas de la Zona Franca que ya no existen. He sentido tristeza por lo que habia sido, y claro me ha venido a la memoria sin querer esta otra historia

lexicón-80
Mi padre entró a trabajar en una empresa que no era española sobre el año 1943, y con mucha suerte, porque por aquel entonces según quien habías sido o  de donde venias, nadie te daba un puesto de trabajo.  Habiendo estado en el campo de Argelès-sur-Mer,  por ser republicano, -solo esto-  seguramente aun lo complicaba más. En la Barcelona  de aquellos años aun siendo el motor del país en metalurgia estaba practicamente destruida y no era normal ver aquella fábrica tan moderna. Estoy seguro que ninguna de las familias que allí trabajaban podían gozar en sus casas o en sus círculos sociales (suponiendo que los tuvieran) de tantos adelantos.


Recuerdo que en la España de la posguerra llamaba especialmente la atención y todo el mundo  hablaba de las instalaciones dedicadas a los obreros y sus  familias. En los enormes comedores  que por cien pesetas tenían un vale para comer todo el mes, lo que sobre todo para los operarios de las cadenas de montaje suponía una gran ventaja.

Además dentro del recinto de la fábrica había una piscina, una cancha de baloncesto y un frontón, todo rodeado de merenderos resguardados por grandes árboles y zonas con jardines. Estas instalaciones, en verano, suponían las únicas vacaciones que se podían permitir las familias de muchos de los operarios. Llevaban su comida dentro de un cesto y un cubo pequeño con hielo,  para refrescar la gaseosa o los Litines. (Alguien sabe o recuerda  que eran los Litines?)

 ...Claro que  estoy hablando de la Hispano Olivetti, con el soporte técnico italiano, y filial aquí en España. Nosotros solo poníamos la mano de obra, y con el tiempo salieron grandes técnicos y operarios.
Quien podía imaginar que había una guardería tan moderna para los hijos de los operarios…




Se crearon  las primeras “colonias de verano” en Teià, para los hijos de sus empleados entre seis y doce años las cuales por un precio simbólico pasaban dos semanas inolvidables. Y de todo esto aunque hubieran “enchufes“(que supongo los habría, daba igual). Sobraba sitio en la guardería, y también  en Teià y los autobuses para los desplazamientos a  las colonias.



También se creó  una Escuela de Formación Profesional al estilo de otras empresas tipo la Maquinista Terrestre, SEAT(1957) u otras ya existentes en Barcelona. La única diferencia y muy importante es que era verdaderamente moderna.

En el barrio de Poble Nou y otros lugares cercanos empezaron a surgir empresas tipo “LA OLIVETTI”  químicas, motocicletas (diversas marcas) plásticas,  de madera, y  las del textil que aun se resistían a cerrar aun viendo un futuro muy negro.
Pero a principios de los años 80 la revolución ofimática causa un fuerte impacto en la filial española de Olivetti.  “LA OLIVETTI”  
Y empezó a reducir plantilla, despidiendo a trabajadores tras ser indemnizados, o dando jubilaciones anticipadas. La remodelación urbanística que sufre la plaza de las Gloríes y todo el barrio de Poble Nou se empezó a desmoronar.

Y con todo esto  llegan los juegos Olímpicos de Barcelona y el posterior Plan 22 @ BCN, acaba dándole el golpe de gracia. La emblemática fábrica de les Glories Catalanes cerró definitivamente sus puertas para inaugurar en 1992 una planta de producción dedicada a productos informáticos en el Parc Tecnológic de Cerdanyola del Vallès.
Actualmente “LA OLIVETTI”  como siempre la llamábamos los del barrio han conservado parte de su fachada y cimientos se ha convertido en el centro comercial “Les Glories” , con 210 tiendas y 7 salas de cines, además de la empresa Carrefour y el consorcio Zona Franca, que invirtieron 240 millones de euros. Barcelona Activa ha ocupado los terrenos de la antigua guardería, manteniendo dentro de su moderna arquitectura el pequeño estanque donde chapoteábamos los hijos de los trabajadores.

Nunca he pisado  el nuevo complejo!

Hispano Olivetti se constituyó en Barcelona el 22 de enero de 1929, y en 1940 Comercial Mecanográfica con el objeto de separar las actividades comerciales de las industriales.


Es un poco el resumen de una empresa italiana  que en  1940 adquirió un solar de 10.000 metros cuadrados en el número 866 de la Gran Vía, en Barcelona.

fotos de internet. serán retiradas a petición.
es posible que alguna fecha no sea exacta, si es así ruego rectificación

dissabte, 4 de gener del 2014

gobernar no es fácil


Sabía que volveria a pasar. Lo sabía. Cuando ganó el partido popular las pasadas elecciones y Rajoy hizo us primeras declaraciones, pidió un poco de silencio, puso cara de presidente (?) y echó mano del topicazo más socorrido en estas ocasiones:” Agradezco a todos aquellos que nos han votado y me comprometo a gobernar para todos los españoles” Más aplausos, el himno del partido a todo trapo y un sinfín de abrazos entre los presentes elegidos para cuatro años. Todos con la cara de:”¡Si! ¡lo hemos conseguido! Venga este abrazo y aparquemos nuestras rencillas”. Este tipo de abrazo recio, fuerte, parecido a una colleja, el típico de los hombres que no suelen ser cariñosos. Se apagaron los focos, los hinchas desfilaron con us banderas españolas y sus vítores y empezó la legislatura. Parece que hace un siglo, ¿no?pues solo llevamos dos años...

Como era de esperar, lo de “gobernar para todos los españoles” se esfumó a las primeras de cambio y los populares han apretado el acelerador de sus convicciones más conservadoras y se diría que reaccionarias. Se les ve un afán revisionista que pone los pelos de punta. La nueva ley de seguridad ciudadana es un buen ejemplo. ¿Que hay más conflicto en la calle?, pues normas más severas. (ahí sale la colleja otra vez). ¿Que estamos discutiendo si las maléficas balas de goma son malas o peores?. Tranquilos, vamos a comprar unos tanques que disparan el agua a tal presión que de un sifonazo te pueden mandar a Andorra. Harry el sucio sería un buen ministro del interior en este gobierno.

Pero lo que ha rebosado el vaso de todos los españoles ha sido la nueva ley del aborto. Ahí Gallardón se ha coronado. El que parecía más progre (nunca deberíamos quedarnos con una primera impresión, es que no aprendemos) ha resultado ser el más duro de todos. Porque hay que ser duro como el turrón caducado para echar mano de un tema tan consalidado, con tantos derechos ganados para la dignidad de la mujer como el aborto, y pegarle una patada hasta hacerlo añicos. He leído con devoción todo lo que se ha publicado, que no es poco. Intentaba descifrar una señal que me hiciera entender porqué se ha metido Gallardón en semejante y sonrojante jardín social. No lo he entendido. Creo que no lo entienden ni muchos de los votantes del PP que también están en este mundo, vamos a llamar moderno y más justo del siglo veintiuno. Pues no. Fuera todo lo conseguidohasta ahora. La gentecon dos dedos de frenteestá que echa chispas, incluidos los médicos, a los que tocará hacer de jueces de la vida. Alucino.


Esto de gobernar no debe ser fácil, a la vista de los profesionales que se ponen al frente de nuestro destino A lo mejor piensan una cosa e incluso la ponen en práctica; luego, una especie de energia superior, algo así como mandato divino, les hace apretar el botón de las incongruencias. Dice un amigo mio que todo es márquetin y aritmética política. Que se gobiernapara seguir haciendolo. Que esto lleva una campaña electoral continua y que la mayoría de las leyes y decisiones van encaminadas a perpetuarse, contentando a sus votantes más desencantados. Luego el gobiernoque venga detrás ya se las apañará, y vuelta a empezar. Lo que digo: falta mucho cariño. Mucho cariño.Y sobra hipocresía. Mucha hipocresía. 



andreu buenafuente. el berenjenal interviu 30/12/2013
fotos de internet serán retiradas a petición.


Trampa de foc (I) de Núria Martí Constans

     Els primers anys del segle XX van ser anys d’avenços, creixement i revolució.   En aquell món dinàmic, les dones hi van tenir un paper ...